Nannas Jenle
Nanna Aakjær stødte, via de skoler hun gik på, ind i den engelske arts and crafts-bevægelse, hvis tankegods spredtes som ringe i vandet i 1880’erne og 1890’erne.
At Nanna tog arts and crafts-bevægelsen med til Jenle, er de mange eksemplarer af bevægelsens tidsskrift The Studio i hendes vinterværksted i kunstnerhjemmet bevis på. Som vidnesbyrd om hyppig brug ligger mellem tidskrifternes sider tegneskitser og brochurer fra forskellige kunstudstillinger, og bladrer man dem igennem, kan man tydelig se, at Nanna i sin indretning af Jenle har været dybt inspireret af tidskriftet og herigennem også arts and crafts-bevægelsens stil og tankegods. I hendes udskæringer i husets interiør og eksteriør vendte hun gang på gang tilbage til mønstre som er afbilledet i The Studio. Motiverne er, som hos arts and crafts-bevægelsen og dens danske pendant skønvirke-bevægelsen, domineret af fortiden og naturen – med en forkærlighed for det for nordiske, det agrare og blomster.
Jenle blev for Nanna et totalkunstværk bestandig i bevægelse via de forandringer og fornyelser som med tiden kom til, og hvor alle detaljer i eksteriør og interiør måtte designes og udføres, så de tilsammen udgjorde et gennemgribende kunstnerisk totalkoncept. I udarbejdningen af kunstnerhjemmet afslørede hun også sig selv som totalkunsthåndværker, der frit kunne bevæge sig mellem forskellige former for kunsthåndværk – Nanna var blandt andet både billedskærer, modellør, designer, keramiker, smed, syerske og brodøse.
Nanna Aakjær var kvinde og kunsthåndværker med stort K. Hendes vej mod Jenle er dybt interessant og fascinerende. Til tider kan det være svært at forstå, hvordan en moderne verdenskvinde som hende med rygsækken fuld af talent og input ikke levede af sin kunst – som eksempelvis Anne Marie Carl Nielsen. Den endelige forklaring finder vi givetvis aldrig – vi kan kun gisne herom. Men, at Nanna Aakjær i allerhøjeste grad fortjener at blive husket som kvinde og totalkunsthåndværker står bøjet i neon, når man bevæger sig rundt i kunstnerhjemmet Jenle. Her er hun allestedsnærværende – både som kvinde og kunstner. Her tilsætter hun via sine værker ”verdenskrydderi” til den smukke jyske muld og forener hermed liv og kunst.
Overalt på Jenle kan man i dag se resultaterne af Nanna Aakjærs tålmodige arbejde med hendes “Jern”. Hun lavede møbler, når sådanne manglede gamle møbler blive istandsat, dekoreret med udskæringer, og til sidst malet i varme farver. Alle større træflader bærer spor efter hendes kunnen: trapperum, vindueskarme og sprosser, bogreoler, bjælker osv. Fra de mindste prydgenstande til Møllen og gavlbeklædning på Jenle´s udlænger spænder hendes virkefelt.